VPS Server Pada Harga Rendah

Sponsored

468x60 HNTHold HEC Helium Cloud Mining

Sunday, March 10, 2013

Gaji Minima Hanya Untuk Warga Malaysia

Hurm. Setahu saya Akta Gaji Minima hanya layak untuk warganegara Malaysia. Pendatang asing (tanpa izin @ dengan izin) tidak layak. Atau mungkin saya tersilap. Tapi patutnya hanya untuk warganegara. Khas untuk rakyat Malaysia. Atau warga asing ini semua ada MyKad?


Kira-kira 1,000 pekerja warga asing sebuah kilang kain di kawasan perindustrian Nilai mengadakan piket di sini semalam, sebagai tanda protes terhadap tindakan pihak pengurusan kilang yang tidak memberi mereka gaji minima.

Difahamkan, pekerja warga asing terbabit mogok di hadapan kilang terbabit sejak awal jam 8 pagi kelmarin dan diteruskan sehingga ke hari ini (semalam).

Mereka dipercayai tidak berpuas hati dengan tindakan pihak pengurusan kilang yang tidak memberikan mereka gaji minima memandangkan sebelum ini mereka hanya memperolehi RM600 sahaja dan meminta gaji minima sebanyak RM900 dipertimbangkan.

Bagaimanapun, warga asing berkenaan mengadakan protes secara aman dan operasi kilang kain berkenaan berjalan seperti biasa yang dikendalikan oleh pekerja tempatan.

Ketua Polis Daerah Nilai, Superintendan Mohd Yusof Awang berkata, tiada sebarang kes jenayah yang berlaku berikutan protes tersebut.

“Namun, polis mengambil maklum berkenaan dengan perkara ini dan semuanya berada dalam keadaan terkawal,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

Freemarket.com Marketplace
468x60 HNTHold HEC Cloud Mining Animated Banner

YouTube Playlist KakiBelasah