VPS Server Pada Harga Rendah

Sponsored

468x60 HNTHold HEC Helium Cloud Mining

Thursday, August 1, 2013

Banyak Penipuan Didalam TPPA

Kerahsiaan. Saya nampak macam ada sesuatu yang tidak kena bila MITI bertegas bahawa kerahsiaan adalah perlu dalam perjanjian TPPA. TPPA adalah berkaitan dengan semua pihak. Kerajaan, Swasta dan juga rakyat. Jadi sepatutnya rakyat dapat tahu apa yang ada didalam perjanjian misteri ini. 

Tapi oleh kerana Kerajaan Malaysia terkenal dengan sikap bodoh sombong, maka MITI bertegas bahawa TPPA adalah rahsia. Bukankah Kerajaan Malaysia banyak kali ditipu dalam perjanjian besar melibatkan kepentingan awam. Sebagai contoh perjanjian pembekalan air mentah ke Singapura pada kadar harga yang tidak masuk akal. Sikap bodoh Kerajaan Malaysia ini memang terkenal dan sudah lama.

Hanya penipu sahaja yang akan banyak berahsia. Saya jangkakan ada banyak penipuan didalam TPPA.


KUALA LUMPUR - Satu tahap kerahsiaan diperlukan dalam Rundingan Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPP) memandangkan para perunding yang membincangkan kepentingan strategik Malaysia tidak mahu mendedahkan kepada umum apa yang dirundingkan, kata Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (Miti).

Dalam satu kenyataan hari ini, Miti berkata ini akan memastikan keputusan terbaik dicapai semasa berlangsungnya perundingan, sambil menambah pelaksanaan dan proses yang terlibat dalam perundingan dan peraturan dalam lingkungan perjanjian TPP memerlukan para perunding mengekalkan kerahsiaan teks yang dibincangkan.

Miti berkata sementara teks-teks berkenaan tidak pernah didedahkan kepada umum kerana perundingan masih berlangsung, kerajaan telah dan akan terus berkongsi kedudukan yang dirundingkan itu dengan pemegang yang berkepentingan.

Miti berkata rundingan dengan pelbagai pemegang kepentingan sebelum menyertai perjanjian TPP mendedahkan permintaan yang kian meningkat daripada syarikat-syarikat Malaysia agar lebih banyak pasaran terbuka dan langkah-langkah memudahkan perdagangan.

Banyak syarikat Malaysia telah menjadi pelabur global dan mereka menghendaki satu tahap yang boleh diramalkan yang boleh dijamin secara berkesan menerusi perjanjian seperti Perjanjian Perdagangan Bebas (FTA), kata Miti.

Pada masa yang sama, terdapat juga kepentingan daripada syarikat asing dalam negara bukan TPP yang meninjau Malaysia sebagai pangkalan untuk operasi mereka.

Gabungan akses pasaran yang meluas dan aliran masuk pelaburan asing boleh mewujudkan satu pemangkin yang kuat dalam memacu transformasi ekonomi Malaysia.

Perjanjian TPP juga akan melonjakkan dengan ketara penglibatan Malaysia dengan rakan dagang utama seperti AS, Kanada, Mexico dan Peru, sekali gus menawarkan peluang menjadi sebahagian daripada pasaran pengguna bebas cukai yang berpopulasi 800 juta.

"Peluang ini tidak seharusnya kita lepaskan, terutamanya kita ialah sebuah ekonomi terbuka, bergantung sepenuhnya kepada perdagangan antarabangsa," kata Miti.

Ia menambah meninggalkan perundingan itu sekarang bermakna membenarkan negara-negara lain menetapkan terma perundingan tanpa perlu menimbang kepentingan dan kebimbangan Malaysia.

Impaknya akan lebih ketara sekiranya negara-negara seperti China dan Indonesia mengambil keputusan untuk menyertai perjanjian TPP di kemudian hari.

Sementara itu, dalam maklum balas kepada pertanyaan terhadap desakan untuk memuktamadkan perjanjian TPP menjelang Oktober 2013, Miti berkata, perlunya untuk berusaha ke arah tarikh sasaran untuk memuktamadkan perundingan itu, seperti mana dalam semua perundingan.

Bagaimanapun, ia bukanlah tarikh akhir muktamad memandangkan pihak yang terlibat dalam rundingan masih mempunyai banyak isu sensitif untuk dibincangkan.

Mengenai mengapa China tidak berada dalam perjanjian TPP, Miti berkata kedudukan kesemua ahli perjanjianTPP ialah agar perjanjian ini menjadi asas bagi FTA Asia Pasifik (FTAAP) yang meliputi kesemua ekonomi APEC dan China juga merupakan ahlinya.

Keanggotaan dalam perjanjian TPP adalah secara suka rela dan setiap ahli APEC, termasuk China, bebas untuk membuat keputusan bila ingin menyertai TPP.

"Malaysia dan China menikmati hubungan diplomatik dan komersil yang rapat dan China ialah rakan dagang yang penting kepada Malaysia. Malaysia, sudah pastinya mengalu-alukan China menyertai perjanjian TPP, kata Miti.

Miti menambah yang rundingan itu tidak digerakkan oleh Amerika Syarikat dan setiap negara itu sama dalam perundingan TPP, yang berdasarkan kepada prinsip -- "tiada apa yang akan dipersetujui sehinggalah segalanya dipersetujui".

"Dalam rundingan TPP, semua perjanjian mesti berdasarkan kesepakatan. Jadi, sementara AS atau mana-mana negara berhasrat mengemukakan banyak cadangan, keputusan akhirnya mesti berdasarkan kepada kata sepakat," kata Miti. - Bernama

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

Freemarket.com Marketplace
468x60 HNTHold HEC Cloud Mining Animated Banner

YouTube Playlist KakiBelasah